blokken-rechtsboven





Wat vindt u van ons?








Komweg 41
5421 LA Gemert
Tel: 0492-361472
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Renault Alpine

Alpine, een zelfstandig sportwagenmerk, werd opgericht door Jean Rédélé (1922 - 2007) midden jaren 50. Na veel successen in de racerij met de Renault 4 CV, besloot Jean zelf een auto te gaan bouwen. Hij kon gemakkelijk bij zijn vader uit het magazijn onderdelen halen. Deze was tenslotte Renaultdealer.

Na de Alpine A106, A108 verscheen uiteindelijk in 1962 de A110. Dit model werd snel één van Europa's meest succesvolste rally auto's. In de jaren 60 en 70 won de A110 meer dan 100 rally's waaronder het Wereldkampioenschap Rally in 1973 (WRC). De combinatie Alpine-Renault won vrij dominant het kampioenschap voor runner-up Fiat en Ford op plaats drie. Ook Porsche en Lancia moesten het afleggen tegen Alpine. De Alpine A110 zal dan ook bij de meeste mensen in de herinneringen bovenborrelen bij het horen van de naam Alpine.

Kenmerken van Alpine waren: aerodynamisch, lichtgewicht (polyester carrosserie), motor achterin, eenvoudige techniek.

In 1971 verscheen de A310. Deze is 6 jaar lang naast de A110 verkocht. Het was een luxueuzer model met meer comfort. Eerst geleverd met een 4 cilinder motor totdat in 1977 de strijd tegen de concurrentie aangegaan werd met een V6.

Inmiddels was het merk Alpine niet meer zelfstandig, maar was ingelijfd door het grote Renault dat heel goed een sportieve impuls kon gebruiken. Alpine daarentegen had de financi?le input van Renault hard nodig. Die overname ging in verschillende stappen. Vandaar eerst de naam Alpine-Renault en later Renault Alpine.

In 1978 werd Alpine kampioen in de 24 uur van Le Mans met de Alpine A442B. Deze had een 2.0 liter V6 Turbo motor met 500 PK. De A442 kon een top snelheid halen van 350 km/u.

In 1981 kreeg de A310 de nodige wijzigingen waaronder andere wielophanging en schildbumpers. Motorische veranderde er niets. Wel veranderde de naam op de auto?s van ?Alpine-Renault? naar ?Renault Alpine?. De A310 Fase 2 was geboren. In 1984 en 1985 zijn er nog exemplaren gebouwd welke flink uitgebouwd waren (zie witte exemplaar op de vorige pagina). Dit werd de ?Pack GT? genoemd. Uiterlijk vertoon, want technisch was er niets aangepast. De extreem brede achterbanden in de maat 285/45-15 vulden de wielkasten nog maar net.

Op de Nederlandse AutoRai in 1985 beleefde de nieuwe Alpine zijn debuut. De opvolger van de A310 werd onthuld. Een echte naam had dit model vreemd genoeg niet. Er waren twee varianten die luisterden naar de naam V6 GT en V6 Turbo. Inmiddels word dit model als GTA aangeduid.

De A610 werd in 1991 introduceert en is tevens de laatste auto die trots de naam "Alpine"  mag dragen. Deze Alpine is in staat om van de 0-100 km/u te accelereren in 5,8 seconden, dankzij zijn drukgevulde 3 liter aluminium V6 motor die een vermogen van 250 pk levert.  Met dit vermogen haalde deze laatste echte Alpine een top van 265 km/u.

Hoewel er verschillende prototypes zijn gemaakt als opvolger voor de A610, welke waarschijnlijk de naam A710 zou krijgen, heeft Renault toch in 1994 besloten om te stoppen met het produceren van Alpines. Het doek viel voor dit legendarische merk!

De Alpine-fabriek in Dieppe is tot op de dag van vandaag nog steeds als Alpine te herkennen. Op het pand prijkt sinds kort weer het Alpine logo. Hiervoor hing er een groot Renault logo.

De fabriek, welke officieel “Alpine Renault Dieppe” heet, produceert de RS modellen van de Clio en de Mégane. Behalve Alpines zijn er ook de volgende auto?s gebouwd: Renault 5 Turbo, Clio V6, Sport Spider, Espace (assemblage).