blokken-rechtsboven





Wat vindt u van ons?








Komweg 41
5421 LA Gemert
Tel: 0492-361472
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Winterbanden

HERFST EN WINTER

In de herfst en de winter en ook in het vroege voorjaar kunnen flinke buien zorgen voor gevaarlijke situaties. Door aquaplaning en natte bladeren is de kans op slippen groot. De banden zijn hierbij de stabiele factor tussen het wegdek, de veiligheid van uw auto en vooral van uzelf en de overige inzittenden. Weet u daarom gewaarborgd door goede banden! Bij een temperatuur onder de 7 graden adviseren wij u om de gewone banden te laten vervangen voor winterbanden. Het profiel van de winterband is zodanig ontwikkeld dat het veel water kan verwerken. Een weg met ijzel is 2 x zo glad als een besneeuwde weg, 4 x zo glad als een natte weg en 8x zo glad als een droge weg! Met winterbanden heeft u beduidend meer grip en minder slip dan met zomerbanden..

CONTROLE DOOR GRIP

Aan de winterband zijn silica toegevoegd. Silica zorgen voor een thermo-elastische rubber samenstelling. Bij een temperatuur van +7 graden of lager blijft de band langer grip houden en is meer koersvast. De samenstelling van een zomerband is zodanig dat de band veel stugger is bij lage temperaturen. Ook heeft de zomerband een fijner profiel en kan minder water en sneeuw verwerken. Ook voor het goed functioneren van de Traction Control is de combinatie met winterbanden zeer aan te bevelen.

Tussen 0°C en 7°C verkort de remweg met 10% (nat wegdek)

Onder 0°C verkort de remweg met 20% (besneeuwd wegdek)

Winterbanden moeten vervangen worden bij een restprofiel van 3 mm.

MEER VOORDELEN

Behalve veiligheid hebben winterbanden nog meer voordelen. Winterbanden perken bij +7 graden of lager ook het geluidsniveau in. U rijdt stiller. Ook verhogen winterbanden het rijcomfort door de samenstelling van het rubber. Bovendien zijn de banden minder aan slijtage onderhevig, is het brandstofverbruik lager en uw zomerbanden slijten in deze periode niet.

SPAAR UW WIELEN

Ook adviseren wij u in de winter te kiezen voor stalen wielen. Veelal zijn auto's voorzien van lichtmetalen wielen en deze zijn gevoelig voor pekel. Daarom is het aan te bevelen om de winterbanden te monteren op stalen wielen. Deze kunnen tegen een stootje en zijn niet zo gevoelig voor pekel. Zo houdt u de zomerbanden met de lichtmetalen wielen, opgeslagen tijdens de winter netjes.
Mét de wielen verwisselt u de banden snel en makkelijk. Natuurlijk gaan de banden door de ingelaste seizoenswisselingen ook langer mee..

WAAROM WINTERBANDEN BIJ VOGELS

Eric van schijndel, onze chef-werkplaats, kan u exact informeren wat voor u de kosten zijn bij aanschaf en welke banden (en evt. sneeuwkettingen) het beste zijn voor uw Renault omdat hij deze door en door kent. Ook doen wij het 'inleren' van een set banden indien uw auto voorzien is van bandenspanningssensoren. Daarnaast hebben wij de mogelijkheid om uw zomer- en winterbanden op te slaan in onze speciale bandencontainers. Hieronder staan onze tarieven voor het wisselen en opslag van de banden;

  • Wisselen set wielen+banden zonder inlezen incl. 6 maanden opslag: € 65,= incl. BTW.
  • Wisselen set wielen+banden met inlezen incl. 6 maanden opslag: € 80,= incl. BTW.
  • Wisselen losse banden op bestaande velgen incl. 6 maanden opslag: € 115,= incl. BTW.
  • Wisselen zonder opslag banden: tegen uurtarief.
Een veelgestelde vraag onder met name de duitslandgangers is of winterbanden nu verplicht zijn. 

WETTELIJKE REGELING DUITSLAND;

Automobilisten die door Duitsland rijden, moeten vanaf november 2010 winterbanden onder bij sneeuw of ijzel.

De Duitse Bondsraad, vergelijkbaar met de Eerste Kamer, heeft daarmee ingestemd. Wie toch met zomerbanden door de sneeuw rijdt, kan 40 euro boete krijgen.

De nieuwe wettelijke plicht komt in de plaats van de oude regeling. Die was volgens de rechtbank te vaag: automobilisten waren alleen verplicht om bij ieder weertype ''de gepaste banden'' te monteren. De boete was slechts 20 euro.

De automobilistenclub ACE heeft kritiek op de regeling, omdat vrachtwagens deels zijn uitgezonderd. Die hoeven de winterbanden alleen te monteren bij de wielen die de truck aandrijven. De uitzondering moet hoge kosten voor de transporteurs voorkomen.