blokken-rechtsboven





Wat vindt u van ons?








Komweg 41
5421 LA Gemert
Tel: 0492-361472
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Turborijden

De laatste jaren zien we steeds meer fabrikanten die hun motoren DOWN-SIZEN, d.w.z. motoren met een kleinere inhoud gekoppeld aan een turbo waardoor deze het vermogen heeft van een zwaardere motor. Hierdoor heeft deze zgn. TCE motor het voordeel van een lager brandstofverbruik en lagere uitlaatgas-emissie van een kleinere motorinhoud. Zo ook Renault.

 

 

Ook dieselmotoren zijn tegenwoordig altijd uitgerust met een Turbocompressor. Deze turbo is een behuizing met daarin een schoepenwiel, gemonteerd in het uitlaatsysteem. Het doel van de turbo is de lucht die naar de inlaatkanalen van de motor wordt gestuurd te maximaliseren, een soort van overdruk te genereren. Hierdoor ontstaat er een zeer goede cilindervulling waardoor een beter verbrandingsrendement kan worden behaald en hierdoor de motor meer vermogen levert.

Het schoepenwiel van deze turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen van de motor. Uitlaatgassen hebben een temperatuur van 600 tot 1000 ºC . Niet alleen de temperatuur is hoog, ook de toerentallen van het schoepenwiel; 120.000 t/min zijn geen uitzonderingen.

De lagers van het schoepenwiel wordt gekoeld en gesmeerd door de motorolie. Tijdens normaal gebruik en gesmeerd met een hoogwaardige, regelmatig ververste olie, zal er zelden een probleem ontstaan.

Om te voorkomen dat er in de toekomst problemen ontstaan aan de turbo willen wij u graag het volgende advies geven.

U bent onderweg, stopt en zet de motor uit. Op dat moment is er geen rijwind meer voor de koeling, dus de temperatuur van de motor in totaal stijgt behoorlijk. Er is geen oliedruk meer. Gevolg, geen extra smering en koeling meer voor het schoepenwiel. Dit schoepenwiel draait op dat moment wellicht nog met een snelheid van 100.000 t/min.

Voer de volgende handeling uit alvorens u de motor uitzet: Geef de laatste minuut geen vol gas meer en laat de motor zo'n 10 seconden stationair lopen, geef vooral geen gas na! Het toerental van het schoepenwiel zal snel afnemen, maar nu wel ondersteund met smering en koeling. Zet dan pas de motor uit. 

Mocht u hierover nog vragen hebben willen wij u graag te woord staan.

 

Hierboven de vermogensgrafiek van de TCE 180 motor waarbij duidelijk te zien is dat de krachten al bij zeer lage toerentallen te vinden zijn.