blokken-rechtsboven





Wat vindt u van ons?








Komweg 41
5421 LA Gemert
Tel: 0492-361472
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Twingo

Renault heeft de Twingo opnieuw uitgevonden. Ruim twintig jaar na de lancering van de eerste generatie verzet de nieuwe Twingo opnieuw de bakens in de compacte klasse. De volledig nieuwe, derde generatie Twingo is in meerdere opzichten uniek en bezit alle eigenschappen van de volmaakte stadsauto. Dankzij de innovatieve voertuigarchitectuur met de motor achterin en een ongebruikelijk lange wielbasis is de interieurruimte zeer royaal voor een auto van slechts 3,59 meter lang. Tegelijkertijd is de speelse Twingo ongekend dynamisch en is manoeuvreren nog nooit zo eenvoudig geweest dankzij de kleinste draaicirkel in het segment. De nieuwe SCe 70- en Energy TCe 90-benzinemotoren dragen in grote mate bij aan het fun-to-drive karakter van de vrolijke Twingo, terwijl ze minder dan 100 gram CO2 per kilometer uitstoten. Dankzij de vele mogelijkheden op het gebied van kleurencombinaties en interieuropties is de nieuwe Twingo geheel naar eigen smaak te personaliseren.

De nieuwe Twingo vertegenwoordigt het thema ‘Play’ in de designstrategie ‘Life Cycle’ van Renault, die bedacht is door Nederlander Laurens van den Acker, Directeur Corporate Design van Renault. Het nieuwe model is vanaf een blanco vel papier ontworpen met het doel de volmaakte stadsauto te creëren, zonder bepaalde kernwaarden uit het oog te verliezen.

Sinds de introductie van de eerste generatie in 1992 staat de Twingo symbool voor Renaults innovatie en creativiteit in de compacte klasse. Onder leiding van Van den Acker is gekozen voor een zeer vrolijk, speels en kleurrijk design, geïnspireerd op de originele Twingo en de Renault 5 van weleer. De nieuwe Twingo valt op door de hoek waaronder de achterruit is geplaatst en de prominente schouderlijn. Dat zijn verwijzingen naar de iconische Renault 5 Turbo van begin jaren tachtig, waarvan de motor ook achterin was gemonteerd. De voorzijde van de nieuwe Twingo vertegenwoordigt Renaults nieuwste familiegezicht en is direct herkenbaar door het grote Renault-logo op een pianozwarte achtergrond. Net als de conceptauto’s Twin’Z en Twin’Run, die in 2013 zijn gepresenteerd, heeft de nieuwe Renault Twingo een uitgesproken karakter.

Speels, vrolijk en innovatief
De Renault Twingo is een van de grote vernieuwers in de compacte klasse. In 1989 gaf projectleider Yves Dubreil de opdracht om een compacte auto met een attractieve styling te ontwikkelen, die vooral ook praktisch, zuinig en betaalbaar moest zijn. De auto werd ontworpen volgens het ëmonoboxí-principe, met een in verhouding uitzonderlijk ruim interieur dankzij het feit dat de wielen op de uiterste hoeken zijn geplaatst. Het innovatieve zat ëm deels in de neerklapbare voorstoelen en achterbank, waarmee zelfs een tweepersoonsbed kon worden gecreÎerd. Al direct bij de marktintroductie in 1993 viel hij bij pers en publiek in de smaak door zijn innemende uiterlijk, innovatieve concept en speelse voorkomen.

De Twingo, een mix van de woorden "Twist", "Swing" en "Tango", straalde optimisme en Frans joie de vivre uit. Hij kreeg een eigen persoonlijkheid en de Twingo zorgde ervoor dat kopers op een andere manier naar een auto gingen kijken. Die missie kon alleen slagen door een geheel andere benadering te hanteren dan tot dan toe gebruikelijk was, precies zoals bij de volledig nieuwe, derde generatie Renault Twingo het geval is. Voor optimale manoeuvreerbaarheid en ruimtebenutting is gekozen voor een ontwerp met de motor achterin. Hierdoor kon de neus kort zijn en de wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie worden geplaatst. Het resultaat is een A-segmentauto van slechts 3,59 meter lang, 1,64 meter breed en 1,55 meter hoog, met een ongebruikelijk lange wielbasis van 2,49 meter.

Ondanks het feit dat de nieuwe Twingo tien centimeter korter is dan zijn voorganger, is de afstand van het dashboard tot aan de achterklep maar liefst 22 centimeter groter. De toegenomen ruimte komt volledig ten goede aan de passagiers. Met 13,6 centimeter beenruimte op de achterbank behoort de Twingo tot de ruimste in zijn klasse. Bovendien is hij voor het eerst standaard uitgerust met vijf portieren. De bagageruimte biedt een inhoud van 219 liter en de rugleuning van de achterbank is geheel of gedeeltelijk (50:50) neerklapbaar. Bijzonder is de volledig neerklapbare passagiersstoel, zodat objecten van maar liefst 2,20 meter lengte kunnen worden vervoerd - uniek voor een auto van dit formaat.

‘Customizen’: een Twingo voor iedere smaak
De nieuwe Twingo is vanaf de introductie leverbaar in zeven exterieurkleuren: Bleu Dragée, Rouge Flamme, Jaune Eclair, Blanc Christal, Bleu Pacifique, Noir Etoile en Brun Cappuccino. Deze exterieurkleuren sluiten perfect aan op de levenslustige uitstraling van de nieuwe Twingo.

De exterieurkleuren zijn slechts een fractie van de vele keuzemogelijkheden. De Twingo is namelijk geheel naar wens te personaliseren. Er zijn talloze typen wieldoppen en lichtmetalen wielen, kleurrijke exterieurdetails en diverse stripings voor het exterieur beschikbaar. Het interieur is kleurrijk en vrolijk en kan worden ‘gecustomized’ met diverse kleurenthema’s voor delen van het dashboard, de middenconsole en de deurpanelen. Voor de stoelbekleding is er keuze uit drie kleurenthema’s: blauw, grijs en rood. Voor een extra sportieve sfeer behoort ook zwarte stoelbekleding met rode accenten tot de mogelijkheden.

Dynamisch en uiterst wendbaar
Het thema ‘Play’ heeft niet alleen betrekking op het design van de Renault Twingo. Een plezierig rijgedrag speelt een net zo grote rol. Wat dat betreft maakt het olijke model zijn belofte volledig waar, want de gehele bouwwijze is in het voordeel van de rijdynamiek. Achterwielaandrijving in combinatie met de korte overhangen, het lage voertuiggewicht en de gewichtsverdeling van 45/55 (voor/achter) zorgt voor optimale stabiliteit en grip in bochten.

Door de achterin geplaatste motor kregen de ingenieurs de volledige vrijheid om de voorwielophanging en de stuurinrichting te optimaliseren ten behoeve van rijgedrag en manoeuvreerbaarheid. De voorwielen kunnen 45 graden draaien, wat resulteert in een draaicirkel van slechts 8,6 meter – de kleinste in zijn klasse. Krappe parkeerplaatsen, smalle straatjes en scherpe bochten overwint de Twingo met speels gemak, terwijl de bestuurder mag rekenen op een ietwat hogere zitpositie en een aanzienlijk beter overzicht ten opzichte van het vorige model.

De balans en het stuurgedrag van de nieuwe Twingo zijn in de basis al van hoog niveau, waardoor het niet noodzakelijk is om stugge dempers te monteren. Daardoor biedt de Twingo een prettige combinatie van comfort en handling. De Energy TCe 90-versie is bovendien uitgerust met Variable Gear Ratio (VGR). Dit systeem zorgt voor extra stuurprecisie bij hoge snelheid en betere wendbaarheid in stadsverkeer. Bij lage snelheid zijn van uiterst links tot uiterst rechts minder stuuromwenteling nodig dan bij de versie zonder VGR.

Kwaliteit en veiligheid
De nieuwe Renault Twingo is ontwikkeld in samenwerking met Daimler. Zichtbare en tastbare kwaliteit kregen topprioriteit. Het model wordt geproduceerd in de geavanceerde productiefaciliteit van Renault in Novo Mesto in Slovenië, die mede dankzij een kapitaalinjectie van 450 miljoen euro in staat is om het hoge kwaliteitsniveau van Renault en Daimler waar te maken.

Geheel volgens Renault-traditie is de nieuwe Twingo ontworpen om te voldoen aan de hoogste actieve en passieve veiligheidseisen, met een maximale Euro NCAP-score als belangrijk uitgangspunt. Vanwege de achterin geplaatste motor en de extreem korte overhangen waren de veiligheidsexperts genoodzaakt veel aandacht te besteden aan de structuur van de Twingo. Bij een frontale botsing moet de korte voorzijde niet alleen voldoende bescherming bieden, ook moet de massa van de achterin geplaatste motor in bedwang worden gehouden. De transmissietunnel, de dorpels en de deurposten zijn van speciaal ultrastijf materiaal, zodat het passagierscompartiment te allen tijde intact blijft. De achterpassagiers worden beschermd door onder meer versterkte dwarselementen, een harnas rond de motorruimte en energie absorberende chassisdelen.

Vier airbags, waaronder twee front- en twee zijairbags voor hoofd en lichaam, zijn standaard. Dat geldt ook voor ABS, ESP, veiligheidsgordels met spankracht-begrenzer, drie ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes, een bandenspanningscontrolesysteem en Hill Start Assist. Lane Departure Warning is optioneel voor Authentique en Expression en standaard op de Dynamique.

De voetgangersbescherming is verder geoptimaliseerd dankzij de kunststof motorkap en voorschermen, terwijl de voorbumper is voorzien van 150 millimeter dik schuimrubber om een onverhoopte impact te verzachten.

SCe 70 en Energy TCe 90
De nieuwe Renault Twingo wordt leverbaar met keuze uit twee benzinemotoren. De volledig nieuwe SCe 70 is een atmosferische driecilinder met een inhoud van 999 cm3. Deze bijzonder efficiënte en koppelrijke motor is gebaseerd op de beproefde TCe-techniek van Renault en levert 70 pk (51 kW) en een maximumkoppel van 91 Nm. Nagenoeg 90 procent van het maximumkoppel is al bij 1.000 t.p.m. beschikbaar, waardoor de SCe 70 garant staat voor souplesse en een adequate reactie op het gaspedaal. Het gemiddelde verbruik bedraagt 4,2 l/100 km (NEDC) met een CO2-uitstoot van 95 g/km.

De Energy TCe 90 is bekend van onder meer de Renault Clio en de Captur. Deze 898 cm3 driecilinder turbomotor is echter opnieuw ontworpen vanwege de afwijkende voertuigarchitectuur van de nieuwe Twingo. Dat verandert echter niets aan het prestatieniveau. Met een vermogen van 90 pk (66 kW) en een koppel van 135 Nm draagt de Energy TCe 90 extra bij aan het fun-to-drive karakter van de nieuwe Twingo. Volgens de NEDC-cyclus laat de Twingo TCe 90 een gemiddeld brandstofverbruik van 4,3 l/100 km met een bijbehorende CO2-uitstoot van 99 g/km noteren. Beide motoren voldoen tevens aan de Euro 6-emissienorm.

Zowel de SCe 70 als de Energy TCe 90 zijn standaard gekoppeld aan een handbediende vijfversnellingsbak. In het najaar van 2015 volgt een zestraps EDC-transmissie met dubbele koppeling.

R & GO en R-Link Evolution
Geheel in lijn met het moderne karakter van de nieuwe Twingo zijn twee infotainmentsystemen leverbaar: R & GO en de nieuwste generatie R-Link Evolution. Beide systemen zijn geschikt voor Android- en iOS-apparaten en bieden talloze functies op het gebied van navigatie en connectiviteit, waaronder DAB+ digitale radio, Bluetooth® voor telefoonbediening en audiostreaming en aux- en usb-aansluiting voor multimedia. De verbeterde R-Link Evolution is een nog uitgebreider systeem inclusief een tablet-achtige 7-inch touchscreen met dezelfde scroll- en zoom-mogelijkheden als bijvoorbeeld een iPad.

Daarnaast is het nieuwe multimediasysteem R&GO uniek door de mogelijkheid om het systeem te bedienen via een gratis app op de smartphone. Als de smartphone via Bluetooth® is verbonden met R&GO, functioneert de smartphone als touchscreen van het multimediasysteem en geeft het toegang tot nog meer functionaliteiten, waaronder gratis navigatie.